HomeBlogWat is de betekenis van SEO?
#ondernemen #optimalisatie

Wat is de betekenis van SEO?

Toen ik ergens halverwege 2018 begon met mijn eerste bedrijf (Zorggrens), had ik nog nooit van SEO gehoord. Ik vulde de website in zoals mijn co-eigenaar en mij leuk leek. De echtgenoot had een boekje staan. De kleine SEO voor dummies. Ik googlen. Naar de betekenis van SEO, dummies wist ik al 😛 Boekje doorgebladerd en weggelegd.

Sneak peak

Na dit blog weet je de betekenis van SEO, wat rankingfactoren zijn en welke 10 momenteel belangrijk zijn.

De verandering

Ik zat thuis en was op zoek naar een nieuwe uitdaging. Ik zou voor nu gaan stoppen in de zorg, maar ik zocht *verrassing* iets anders. Iets wat ik vanuit huis kon doen, deeltijd, zodat ik de ontwikkeling van de baby maximaal mee zou krijgen. En optimaal zou kunnen genieten van het kleintje, want oh cliché, ze blijft niet lang zo klein.

SEO interested

Dus. Het boekje er opnieuw bij gepakt. Van het een kwam het ander. Ik startte met het gedeeltelijk optimaliseren van zorggrens.nl. En waar ik voorheen helemaal geen bezoekers binnen kreeg via organische zoekopdrachten, lukte dit nu (oké, druppelsgewijs) wel. Ik zeg gedeeltelijk geoptimaliseerd, omdat ik alleen focuste op het optimaliseren van de teksten. Dus geen energie stak in backlinks en het updaten van de website. En desondanks had het al effect. Hoe tof!

Search Engine Optimization

SEO proof

Gerlineschrijft.nl wil ik zo optimaal mogelijk optimaliseren. Dus nu wel aan de slag met backlinks en het up to date houden van de website. En wat nog meer? Dat is natuurlijk de hamvraag. Er zijn zo’n 200 factoren, misschien meer, die Google gebruikt om te bepalen op welke plek je in de zoekresultaten verschijnt. Maar niemand weet helemaal precies hoe dat zit. Behalve Google. Kom ik nog op terug. Eerst naar de betekenis van SEO.

Betekenis van SEO

In mijn vorige blog heb ik al een tipje van de sluier opgelicht over de betekenis van SEO. Voor de liefhebbers val ik nog even in herhaling: SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachineoptimalisatie. Definitie van Gerline (2020): het verbeteren van websites, zodat Google ze leuk vindt en ze hoger in de zoekresultaten komen. Ik kan duurdere woorden gebruiken, langere frasen, maar dit is wat het is. Hoe je ervoor zorgt dat een website hoger in Google komt, dat is wel een langer verhaal.

Wat is SEO?

Waarom zou je hoger in Google willen komen?

Je kunt evengoed lekker onderaan blijven hangen. Wel zo rustig, als je niet op zoek bent naar werk. En je website alleen bedoeld is als visitekaartje voor je bestaande klanten. Ben je wel op zoek naar meer werkzaamheden, dan kan het zeker interessant zijn om je website een paar plaatsen te laten stijgen. Zodat je net op die eerste pagina zoekresultaten komt. Want verder dan die eerste pagina kijken je potentiële klanten niet. Echt niet.

Wat heb je nodig om hoger in Google te komen?

Zoals ik al zei, zijn er ongeveer 200 rankingfactoren die het algoritme van Google bepalen. Dit algoritme is een soort formule, die op basis van die 200 factoren bepaalt wat de waarde van jouw website is. Al die factoren zou je dus in theorie kunnen gebruiken om je website hoger in Google te krijgen. In praktijk is dit veel werk, believe me.Hoger in Google

Benieuwd naar alle rankingfactoren?

Niemand weet dus precies hoe het zit met het algoritme van Google. Google doet hier erg geheimzinnig over en het is niet eens zeker dat er om en nabij de 200 rankingfactoren zijn. Er wordt natuurlijk regelmatig een gooi naar gedaan. Maar vandaag niet door mij. Omdat ik het inefficiënt vind om wielen opnieuw uit te vinden, krijg je van mij de lijst met 200 rankingfactoren van TekstMeester. Gewoon, omdat hij er al over nagedacht heeft. En Google hecht er waarde aan als ik link naar iemand die hoog scoort in Google op dit onderwerp. Simpel hè? Je moet het maar net weten.

10 belangrijke rankingfactoren

Oké, ook hierover zijn de meningen verdeeld. De factoren, die ik het meeste tegenkwam, heb ik gebundeld. Pin me er niet op vast, meningen zijn er om verdeeld te zijn 😉 En niemand weet per slot van rekening hoe het exact zit met het algoritme van Google. Alleen een paar medewerkers daar. En die gaan het niet verklappen. Helaas.

Hoger ranken door goede content

1. Laadsnelheid van je website

Je bezoekers willen dat je website direct laadt. Ze willen niet wachten tot ze geholpen worden. Ze willen iets en ze willen het nu. En anders haken ze af. Google vindt gebruikerservaringen heel belangrijk. Dat is immers het doel van Google: iedereen zo snel mogelijk van de gezochte informatie voorzien. Dus niet zo vreemd dat snelle wagens, eh websites, voorrang krijgen.

2. Mobielvriendelijkheid van je website

Als je deze website op de computer bekijkt, ziet deze er heel anders uit dan wanneer je je mobiel erbij pakt. Google vindt responsive websites fijn: websites die zich automatisch aanpassen aan de grootte van het scherm. Opnieuw gebruikerservaring. Er zoeken steeds meer mensen vanaf hun mobiel. Daarom gebruikt Google vanaf september 2020 de mobiele versie van jouw website om de plaats in de zoekresultaten te bepalen.

3. Aanwezigheid van een SSL-certificaat

Veiligheid voor alles. Bij Google én bij je potentiële klant. Zonder SSL-certificaat bestempelt Google je website als onveilig. En je klant heeft een onveilig gevoel. Wil je allebei niet. Een SSL-certificaat zorgt dat alle surfgegevens versleuteld zijn en dus niet gehackt kunnen worden. Aanwezigheid van een SSL-certificaat kun je checken door te kijken of er voor je website een slotje in je browser staat. Zonder SSL-certificaat tel je voor Google eigenlijk niet mee.

SEO ranking SSL-certificaat

4. Linkbuilding vanaf relevante websites

Oftewel: backlinks verzamelen. Backlinks zijn links vanaf andere websites, die verwijzen naar jouw website. In de begindagen van Google waren backlinks heel belangrijk. Elke link gold als een ‘vote’ voor jouw website. Sinds 2015 neemt de relevantie van backlinks af. Google steekt met zijn logaritme steeds meer in op kwalitatief goede content. Dat betekent niet dat linkbuilding in de prullenbak kan. Het zet nog steeds zoden aan de dijk. Hoe je aan linkbuilding doet, beschrijft de IMU redactie heel helder.

Nog even dit: er bestaat de mogelijkheid om backlinks te kopen. Sta je lekker snel bovenaan. Er zijn veel aanbieders van backlinks. Maar ik zeg: niet doen. Google ziet het kopen van backlinks als oneerlijke SEO-strategie. Als Google erachter komt, loop je het risico een penalty te krijgen.

5. Interne linkstructuur

Het opbouwen van een linkstructuur op je eigen website is tegenwoordig net zo belangrijk als linkbuilding vanaf andere websites. Dat zit zo. Elke webpagina heeft een bepaalde waarde. Stel dat jouw homepagina veel waard is, maar de rest van jouw pagina’s minder. Terwijl het voor jou wel heel nuttig is dat daar meer bezoekers komen. Of dat die ene specifieke pagina op de eerste zoekresultatenpagina komt. Dan kun je door middel van interne links waarde doorgeven. En op die manier hoger in Google komen. Of je conversie verhogen, met andere woorden meer omzet draaien. Het maakt het voor Google overzichtelijker wat de relatie en relevantie van jouw pagina’s zijn.

6. Kwaliteit en lengte van content

Content, het is al verschillende keren langsgekomen. Bill Gates zei in 1996 al: ‘content is King’. Zorg ervoor dat je content zo weinig mogelijk spelfouten heeft en goed leesbaar is. Zowel voor de gebruikersvriendelijkheid als de zoekmachines. Daarnaast krijgt content met veel woorden van Google voorrang op content met minder woorden.

Zoekmachineoptimalisatie betekenis

7. Geen duplicate content

Duplicate content: (bijna) exact dezelfde tekst met verschillende URL’s. Kopiëren, ook binnen dezelfde website, levert nooit iets op. Google laat altijd één pagina zien in de zoekresultaten. Met een beetje pech net de verkeerde. Je kunt jezelf en Google een beetje helpen door met een canonical tag aan te geven welke content het origineel is. De rest van de URL’s zullen door Google automatisch gezien worden als verwijzing naar de originele content.

8. Geoptimaliseerde afbeeldingen

Liefst veel. Google houdt van afwisseling. Dus wissel content af met afbeeldingen, infographics, youtube-video’s of bedenk iets anders leuks. Blinden, slechtzienden en Google kunnen alleen tekst horen of lezen. Geen afbeeldingen bekijken. Het is daarom belangrijk om altijd de alt-tekst van een afbeelding of video in te vullen. Zo weet iedereen waar het over gaat en Google zal je ervoor belonen. Je kunt ervoor kiezen om je zoekwoorden erin te verwerken, maar pas op voor overoptimalisatie.

9. Likes en shares op social media

Eigenlijk zijn dit backlinks. Maar dan die van een soort die Google steeds belangrijker gaat vinden. Social media laten namelijk zien of een artikel relevant is voor jouw doelgroep. Krijg je geen likes, dan is het blijkbaar niet interessant. Krijg je veel likes en wordt je artikel gedeeld, dan geeft je dat een zetje omhoog in de zoekresultaten.

Hashtags gebruiken SEO

10. Gebruik van een zoekwoord

Last but not least: je content optimaliseren met zoekwoorden. Om dit vanaf het begin goed te doen, is het belangrijk dat je een zoekwoordonderzoek doet. Of laat doen door mij 🙂 Zonder gerichte zoekwoorden is het schieten met losse flodders. Jammer van je tijd. En je weet het: tijd is geld.

Maar dat kan ik zelf ook.

Zeker weten! Iedere website-eigenaar kan dit. Als je de tijd en de energie hebt, zeg ik: go for it! Je weet nu alles van de betekenis van SEO en de belangrijkste dingen die erbij komen kijken. Daarnaast zijn er veel uitgebreide blogs in omloop die je nog verder op weg kunnen helpen. Denk je, mij niet gezien, dan kun je het optimaliseren aan mij uitbesteden. Het schrijven trouwens ook. Neem vrijblijvend contact met me op!

Je las een blog van mij

Ik ben Gerline Schouten. Samen met echtgenoot, dreumes en hond woon ik in Apeldoorn. Ik blog over duurzaam opvoeden. Daarnaast maak ik content voor ondernemers en bedrijven, die duurzaam opvoeden belangrijk vinden.

Wil je een reactie achterlaten?

Dat vind ik leuk! Je gegevens zijn bij mij veilig 🙂

Duurzame contentmaker

Gerline

Offline

Stel gerust je vraag, ik reageer zo snel mogelijk!

21:25
Stuur me een appje!