inhoud van dit blog:

In 10 stappen beter vindbaar met SEO

Na dit blog weet je wat SEO betekent, wat ranking-factoren zijn en geef ik je 10 tips om SEO direct toe te passen. (Laatste update 10 juni 2021)

First things first: wat betekent SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachineoptimalisatie. Definitie van Gerline (2020): het verbeteren van websites, zodat Google ze leuk vindt en ze hoger in de zoekresultaten komen. Ik kan duurdere woorden gebruiken, langere frasen, maar dit is wat het is. Hoe je ervoor zorgt dat een website hoger in Google komt, dat is wel een langer verhaal.

Waarom zou je hoger willen komen in de zoekmachines?

Je weet nu wat SEO betekent. Je kun het erbij laten en lekker onderaan blijven hangen in de zoekresultaten. Wel zo rustig, als je niet op zoek bent naar werk. En je website alleen bedoeld is als visitekaartje voor je bestaande klanten. Ben je wel op zoek naar meer werkzaamheden, dan kan het zeker interessant zijn om je website een paar plaatsen te laten stijgen. Zodat je net op die eerste pagina zoekresultaten komt. Want verder dan die eerste pagina kijken je potentiële klanten niet. Echt niet.

Wat heb je nodig om hoger in Google?

Er zijn meer dan 200 ranking-factoren die het algoritme van Google bepalen. Dit algoritme is een soort formule, die op basis van die 200 factoren bepaalt wat de waarde van jouw website is. Al die factoren zou je dus in theorie kunnen gebruiken om je website hoger in Google te krijgen. In praktijk is dit veel werk, believe me.

Benieuwd naar alle ranking-factoren?

Niemand weet dus precies hoe het zit met het algoritme van Google. Google doet hier erg geheimzinnig over en het is niet eens zeker dat er om en nabij de 200 ranking-factoren zijn. Er wordt natuurlijk regelmatig een gooi naar gedaan. Maar vandaag niet door mij. Omdat ik het inefficiënt vind om wielen opnieuw uit te vinden, krijg je van mij de lijst met 200 ranking-factoren van TekstMeester. Gewoon, omdat hij er al over nagedacht heeft. En Google hecht er waarde aan als ik link naar iemand die hoog scoort in Google op dit onderwerp. Simpel hè? Je moet het maar net weten.

Kom maar door met die tips

Ik ga tien belangrijke rankingfactoren langs, die je direct in kunt zetten om je website hoger in Google te krijgen. Er zijn er nog veel meer die ook belangrijk zijn, maar je moet ergens beginnen.

1. Laadsnelheid van je website

Je bezoekers willen dat je website direct laadt. Ze willen niet wachten tot ze geholpen worden. Ze willen iets en ze willen het nu. En anders haken ze af. Google vindt gebruikerservaringen heel belangrijk. Dat is immers het doel van Google: iedereen zo snel mogelijk van de gezochte informatie voorzien. Dus niet zo vreemd dat snelle wagens, eh websites, voorrang krijgen. Heb je het idee dat je website traag is? Neem even contact op met je webbouwer. Zelf je website gebouwd? Neem dan je afbeeldingen en filmpjes onder de loep. Zorg ervoor dat je afbeeldingen niet te groot zijn. En zorg ervoor dat je filmpjes op Youtube staan en jouw website alleen de URL van Youtube hoeft te laden in plaats van het hele filmpje. Scheelt een boel!

2. Mobielvriendelijkheid van je website

Als je deze website op de computer bekijkt, ziet deze er heel anders uit dan wanneer je je mobiel erbij pakt. Google vindt responsive websites fijn: websites die zich automatisch aanpassen aan de grootte van het scherm. Opnieuw gebruikerservaring. Er zoeken steeds meer mensen vanaf hun mobiel. Daarom gebruikt Google vanaf september 2020 de mobiele versie van jouw website om de plaats in de zoekresultaten te bepalen.

3. Voice search

Een spraakopdracht geven aan Siri of Google assistant. We doen het steeds vaker en uiteraard signaleren de zoekmachines dat. Hoe speel je daarop in met je websiteoptimalisatie? Maak gebruik van vragen in je teksten. Er zuhb verschillende SEO-tools die je daarbij in kunt zetten. Answer the public schotelt je rechtstreeks de vragen voor die de googelaar over jouw product of dienst stelt. Schrijf het antwoord op de vragen die je gebruikt in spreektaal op. En houd daarbij een persoon in gedachten. Dat helpt je om helder antwoord te geven op de vraag.

4. Linkbuilding vanaf relevante websites

Oftewel: backlinks verzamelen. Backlinks zijn links vanaf andere websites, die verwijzen naar jouw website. In de begindagen van Google waren backlinks heel belangrijk. Elke link gold als een ‘vote’ voor jouw website. Sinds 2015 neemt de relevantie van backlinks af. Google steekt met zijn logaritme steeds meer in op kwalitatief goede content. Dat betekent niet dat linkbuilding in de prullenbak kan. Het zet nog steeds zoden aan de dijk. Hoe je aan linkbuilding doet, beschrijft de IMU redactie heel helder.

Nog even dit: er bestaat de mogelijkheid om backlinks te kopen. Sta je lekker snel bovenaan. Er zijn veel aanbieders van backlinks. Maar ik zeg: niet doen. Google ziet het kopen van backlinks als oneerlijke SEO-strategie. Als Google erachter komt, loop je het risico een penalty te krijgen.

Hoger ranken door goede content
Foto: creativeart

5. Interne linkstructuur

Het opbouwen van een linkstructuur op je eigen website is tegenwoordig net zo belangrijk als linkbuilding vanaf andere websites. Dat zit zo. Elke webpagina heeft een bepaalde waarde. Stel dat jouw homepagina veel waard is, maar de rest van jouw pagina’s minder. Terwijl het voor jou wel heel nuttig is dat daar meer bezoekers komen. Of dat die ene specifieke pagina op de eerste zoekresultatenpagina komt. Dan kun je door middel van interne links waarde doorgeven. En op die manier hoger in Google komen. Of je conversie verhogen, met andere woorden meer omzet draaien. Het maakt het voor Google overzichtelijker wat de relatie en relevantie van jouw pagina’s zijn.

6. Kwaliteit en lengte van content

Content: je kwam het al een paar keer tegen. Bill Gates zei in 1996 al: ‘content is King’. Content is tekst, maar is ook beeld en geluid. Bij SEO gaat het vooral over tekst. Dus ook de tekst onder je YouTube-video. Zorg ervoor dat je content zo weinig mogelijk spelfouten heeft en goed leesbaar is. Zowel voor de gebruikersvriendelijkheid als de zoekmachines. Daarnaast krijgt content met veel woorden van Google voorrang op content met minder woorden.

7. Geen duplicate content

Duplicate content: (bijna) exact dezelfde tekst met verschillende URL’s. Kopiëren, ook binnen dezelfde website, levert nooit iets op. Google laat altijd één pagina zien in de zoekresultaten. Met een beetje pech net de verkeerde. Je kunt jezelf en Google een beetje helpen door met een canonical tag aan te geven welke content het origineel is. De rest van de URL’s ziet Google automatisch als verwijzing naar de originele content.

8. Geoptimaliseerde afbeeldingen

Liefst veel. Google houdt van afwisseling. Dus wissel content af met afbeeldingen, infographics, YouTube-video’s of bedenk iets anders leuks. Blinden, slechtzienden en Google kunnen alleen tekst horen of lezen. Geen afbeeldingen bekijken. Het is daarom belangrijk om altijd de alt-tekst van een afbeelding of video in te vullen. Zo weet iedereen waar het over gaat en Google zal je ervoor belonen. Je kunt ervoor kiezen om je zoekwoorden erin te verwerken, maar pas op voor overoptimalisatie.

9. Likes en shares op social media

Likes en shares zijn goed voor jouw zichtbaarheid. Het algoritme pikt daardoor het signaal op dat jouw post interessant is en laat die vervolgens vaker verschijnen in de feed van anderen. Het is dus een soort sneeuwbaleffect.

Als je jouw zichtbaarheid slim aanpakt en ervoor zorgt dat je volgers en connecties naar jouw doel begeleidt, dan heeft dat effect op je vindbaarheid. Want hoe meer websitebezoekers, hoe mooier de zoekmachines het vinden.

10. Gebruik van een zoekwoord

Last but not least: je content optimaliseren met zoekwoorden. Om dit vanaf het begin goed te doen, is het belangrijk dat je een zoekwoordonderzoek doet. Of laat doen door mij 🙂 Zonder gerichte zoekwoorden is het schieten met losse flodders. Jammer van je tijd. En je weet het: tijd is geld.

Maar dat kan ik zelf ook

Zeker weten! Iedere website-eigenaar kan dit. Als je de tijd en de energie hebt, zeg ik: go for it! Je weet nu wat SEO betekent en de belangrijkste dingen die erbij komen kijken. Daarnaast zijn er veel uitgebreide blogs in omloop die je nog verder op weg kunnen helpen. Denk je, mij niet gezien, dan kun je het optimaliseren aan mij uitbesteden. Het schrijven trouwens ook. Plan een gratis kennismakingsgesprek in. Ik vind het leuk om je te spreken!

delen?

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on whatsapp

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerline Schouten

Hi! Ik ben Gerline schouten

Ik ben SEO-tekstschrijver, theoloog en verpleegkundige. Ik help duurzame ondernemers en MKB’ers met hun content-(strategie). En ik blog over milieubewust opvoeden. Ik woon met echtgenoot, dreumes en hond in Apeldoorn. 

Mijn nieuwe blogs in je mailbox?

Gerline Schouten

Gerline

Offline

Stel gerust je vraag, ik reageer zo snel mogelijk!

21:08
Stuur me een appje!