inhoud van dit blog:

Ecosia en SEO: optimaliseer je website in 5 stappen

Heb je weleens gehoord van Google? Nee? Dan heb je onder een steen geleefd. Heb je weleens gehoord van Ecosia? Nee? Dan ben je één van de velen. In deze blog vertel ik je meer over Ecosia en SEO.

Eerst over Ecosia. Ecosia is net als Google een zoekmachine. Maar wel een hele toffe, want Ecosia plant met elke 45 zoekopdracht een boom. Inmiddels hebben zal al 127+ miljoen bomen geplant. Dat is muziek in de oren van een duurzame ondernemer, niet? Je gebruikt de zoekmachine om een lekker recept te vinden, een leuk cadeau of meer informatie over dat concert van morgen. En ergens anders wordt met jouw zoekopdrachten een CO2-opnemer gekweekt.

Lees ook: 9 tips voor een duurzaam kantoor

Ecosia en SEO

Ecosia draait op Bing. Bing is de zoekmachine van Microsoft. Google heeft zo’n 95% van de Nederlandse markt in handen, Bing 3%. Heeft het dan wel zin om je website voor Ecosia/Bing te optimaliseren?

Om die vraag te beantwoorden, moet je kijken naar wie jouw doelgroep is en waar ze zoeken. Heb jij vooral potentiële klanten die Ecosia als zoekmachine gebruiken? Dan heb je je antwoord: ja, dan heeft het zeker zin!

Tijd voor tips. Hoe optimaliseer je jouw website voor Ecosia?

Registreer je website bij Bing webtool masters

Om je website beter vindbaar te maken in Bing, moet je de webcrawler een handje helpen. Daarvoor log je in bij Bing webtool masters. Het werkt een beetje hetzelfde als Google Analytics. Je meld je website aan en je dient de sitemaps van je website in. Met deze tool kun je monitoren hoe je website presteert in Bing. Is dit abracadabra? Je webdeveloper kan je erbij helpen. En anders ik wel. 😉

Doe een zoekwoordonderzoek

In Ecosia. Ga naar de zoekbalk en type daar het woord in waar jij graag op gevonden wilt worden. Ecosia geeft jou de zoekwoorden waar vaak op gezocht wordt. Zie onderstaande voorbeeld over ‘komkommer’.

Ecosia SEO

Blijkbaar zoeken Ecosiagebruikers naar komkommer, komkommersalade, komkommer zoetzuur, komkommersoep en komkommerkruid.

Als je doorscrollt naar onderen, vind je een lijstje met zoekopdrachten gerelateerd aan komkommer. Daar wordt blijkbaar ook op gezocht.

Ecosia SEO

Vervolgens kun je je zoekwoord nog verder toespitsen. Dus stel dat je ‘komkommersoep’ invult, dan krijg je een ander lijstje bovenaan en ook een ander lijstje onderaan. Op die manier krijg een goed beeld van waar men op Ecosiaat. Nieuw woord. 😄

Als jouw website aangemeld is bij Bing webtool masters, kun je je zoekwoordonderzoek daar nog verder uitbreiden. Aan de linkerkant van je scherm kun je kiezen voor ‘SEO’ en daarna ‘onderzoek sleutelwoord’. Type je daar vervolgens het zoekwoord ‘komkommer’ in, dan zie je dat daar 413 keer op gezocht is de afgelopen 3 maanden. Schrik niet van de getallen, die zijn veel lager dan in Google. Denk aan je doelgroep, die zit hier. En dat zorgt er uiteindelijk voor dat jij je product of dienst verkoopt.

Gebruik je zoekwoord exact

In tegenstelling tot Google hecht Bing nog veel waarde aan exacte zoektermen. Voor dit blog heb ik gekozen voor Ecosia SEO. Ik zag dat daar alleen nog maar Engelse informatie op naar bovenkomt. Dus als iemand in Nederland daarop zoekt, maak ik een goede kans om bovenaan te komen. De exacte zoekterm is alleen niet zo mooi. Dus ik houd er niet al te strak aan vast. Ik heb hem verwerkt in de koppen, de websitetitel, de afbeeldingen en de snippet. In de snippet staan de title tag en de meta description. De title tag is onderstreept in het onderstaande voorbeeld. De meta description is het stukje tekst onder de URL. Een soort van samenvatting of call to action om de websurfer over te halen om naar jouw website te komen.

SEO Ecosia

Disclaimer: uiteindelijk schrijf je nooit voor de zoekmachine, dus goede content is altijd belangrijk. Verlies nooit je websitebezoeker en je doel uit het oog. Dat zorgt voor richting tijdens het bloggen. Schrijf alsof je tegen je klant praat. Je legt uit waarom komkommer zo gezond is, welke heerlijke producten je er allemaal mee kunt maken, hoe het kweekproces gaat, etc. Zorg voor één onderwerp per blogartikel. Dat geeft rust en duidelijkheid in je schrijfproces.

Meld je bedrijf aan bij Bing places

Wil je lokaal gevonden worden? Dan geldt hetzelfde voor je bedrijf als in Google. Daar maak je een Google mijn bedrijf-pagina aan. Voor Ecosia meld je je bedrijf aan bij Bing places. Op die manier kom je ook in Ecosia naar boven als mensen in jouw buurt zoeken naar iemand met jouw expertise.

Doe sociaal

Sociale media, niet meer weg te denken uit het internetstraatbeeld. Gebruik jij al social media voor je bedrijf? Hoera! Want Bing hecht hier veel waarde aan. Dus heb je een blog geschreven? Deel het op je social media en laat die likes en shares maar komen. En zorg ervoor dat je bericht je volgers uitnodigt om naar je website te komen.

En, ga jij je website optimaliseren voor Ecosia?

delen?

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on whatsapp

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerline Schouten

Hi! Ik ben Gerline schouten

Ik ben SEO-tekstschrijver, theoloog en verpleegkundige. Ik help duurzame ondernemers en MKB’ers met hun content-(strategie). En ik blog over milieubewust opvoeden. Ik woon met echtgenoot, dreumes en hond in Apeldoorn. 

Mijn nieuwe blogs in je mailbox?

Gerline Schouten

Gerline

Offline

Stel gerust je vraag, ik reageer zo snel mogelijk!

08:03
Stuur me een appje!