Je zakelijke blog laten schrijven of liever toch zelf doen?

Je bent je eigen bedrijf gestart. Je bent vol enthousiasme met je marketing begonnen, want je moet toch ergens je klanten vandaan halen. En je hebt ergens gehoord dat zakelijk bloggen goed is voor je vindbaarheid. Geld om een blog te laten schrijven heb je als starter niet echt, dus je ging zelf aan de bak.

En er gebeurde van alles! Je werd vindbaar in Google. Je kreeg de ene nieuwe aanmelding na de andere. Je verkopen gingen door het plafond.

Niet dus.

Er gebeurde. Helemaal. Niets.

In dit blog ga ik je vertellen hoe dat komt en wat je eraan kunt doen. En daarna zien we vanzelf of je een blog wilt laten schrijven of dat je het toch liever zelf doet.

Waarom is zakelijk bloggen een slimme zet?

Voordat ik je meeneem in hoe je het beste kunt bloggen om op de eerste pagina in Google te komen, ligt er eerst een andere vraag op tafel. Want waarom is bloggen nou zo belangrijk? Is dat niet allang uit de mode? Is social media niet veel beter om klanten binnen te halen?

Om die vragen te beantwoorden, moet ik je eerst wat meer vertellen over hoe zoekmachines werken. En waar ze op letten.

Zakelijk blog laten schrijven voor Google

Content is still king

Content is king, zei Bill Gates in 1996 al. En dat is nog steeds zo.

Wacht. Wat is content?

Content betekent letterlijk inhoud. Als je een marketeer, SEO-specialist, tekstschrijver of whosoever hoort praten over content, dan bedoelt diegene alles wat met tekst, geluid en/of beeld te maken heeft. Dus alle inhoud van jouw website is content, je social media-berichten zijn content, enzovoorts.

Weten we dat ook weer.

Actuele content

Content is still king. Voor zoekmachines geldt dat in ieder geval. Zij monitoren hoe websitebezoekers zich gedragen. Of de inhoud van jouw website aanslaat of dat jouw websitebezoeker direct rechtsomkeert maakt. En hoe vaak jij de content op je website bijwerkt. Want als jij regelmatig content toevoegt, betekent dat actie in de tent. En daar houden ze van, die zoekmachines. Ze zoeken altijd naar actuele en aantrekkelijke content. Hoe meer, hoe beter. Niet overdrijven natuurlijk. Je websitebezoeker hoeft niet te verdrinken in een zee van letters.

Je klant de vraag, jij het antwoord

Daarmee komen we bij de belangrijkste taak van een zoekmachine: het zoekresultaat zo goed mogelijk aan laten sluiten bij jouw zoekopdracht, jouw vraag. En daar komt het zakelijk bloggen om de hoek kijken. Want wie weet beter dan jij welke vragen jouw klanten hebben? Waar zij buikpijn van krijgen? Welke oplossing jij hebt om hen te helpen?

Met zakelijk bloggen kun jij laten zien dat je het antwoord hebt op de vragen van je klant. Daarmee zet je jezelf als expert in de markt. En met een beetje mazzel, eh kennis, kom je ook nog op de eerste zoekresultatenpagina.

Blog laten schrijven

Lees ook: 5 tips om je website te optimaliseren voor Ecosia

Hoe maak je een goed SEO-blog?

Hoe zorg je er nu voor dat je blog op de eerste zoekresultatenpagina terecht komt? Je kiest een leuk zoekwoord, je optimaliseert je blog en klaar! Zou leuk zijn, maar het ligt net iets ingewikkelder. Het optimaliseren van je blog is natuurlijk belangrijk. Maar meestal is het meer geluk dan wijsheid als je op de eerste pagina komt. Omdat er meer voor nodig is dan dat alleen.

Hoe komt dat?

Als je alleen je content optimaliseert met een zoekterm, sla je een paar stappen over. Voordat je besluit om een bepaald zoekwoord te gebruiken, onderzoek dan de volgende drie punten:

  • Wat is de zoekintentie van je websitebezoeker? Wil hij meer informatie of staat hij al in koopstand?
  • Welke content is er al beschikbaar op de eerste pagina? Is dat alleen tekst of moet je daarvoor ook een podcast of een video voor maken?
  • Wat is de autoriteit van de websites op de eerste pagina? En kun jij tenminste één daarvan verslaan met je eigen website?

Blogstappenplan

Met die kennis in je achterhoofd is het tijd voor actie!

  1. Doe een zoekwoordonderzoek. Welke zoekwoorden passen goed bij jouw bedrijf?
  2. Kies een zoekwoord met een lage moeilijkheidsgraad, maar wel met een leuk bezoekersaantal.
  3. Onderzoek de mogelijkheden om één van je concurrenten te verslaan. Wat heb je daarvoor nodig?
  4. Met die kennis op zak ga je aan de slag met je blog. Want je weet nu op hoeveel woorden je moet mikken en welke media je nodig hebt.
  5. Eerst schrijven, dan schrappen, dan optimaliseren.
  6. Media toevoegen, bijvoorbeeld afbeeldingen, een podcast of een filmpje.
  7. Publiceren en vergeet vooral niet te promoten!
  8. Monitoren hoe je blog verschuift in de zoekresultaten.

Deze uitleg is natuurlijk erg kort en bondig. Ik maakte ook een blog over hoe je stap-voor-stap zoekwoordonderzoek doet met behulp van gratis zoekwoordtools.

Liever leren met instructievideo's? Met mijn online SEO-cursus vertel ik je alles wat je nodig hebt om hoger te komen in Google met je website.

Tools

Om bovenstaande te kunnen doen, heb je wel wat tools nodig. Ik geef je een paar tips waarmee je gratis aan de slag kunt.

Klaar om aan de slag te gaan?

Succes! Wil je nog meer weten?

Lees ook: in 10 stappen beter vindbaar in Google.

Als je wilt weten hoe het werkt om blogs te laten schrijven, blijf dan nog even hangen. Ik heb namelijk een vaste werkwijze, die ik je uiteraard ga vertellen. En die jou hooguit een uur per maand kost. Geen kopzorgen meer, geen gestunt met allerlei onbekende tools. Alleen maar doen waar jij goed in bent.

Interview voor blog laten schrijven

Je blog laten schrijven door mij

Elke samenwerking begint met een gratis kennismakingsgesprek. Dat staat voorop. Besluit jij dat je verder wilt met SEO én met mij? Dan gaan we het volgende doen:

  • Ik inventariseer welke blogs je al hebt en welke je graag omhoog wilt in Google.
  • Ik zoek uit wat haalbaar en betaalbaar is voor jouw website.
  • Jij draagt nieuwe onderwerpen waar je graag op gevonden wilt worden.
  • We maken samen een contentplanning voor – bijvoorbeeld – één blog per maand.
  • Elke maand zoek ik uit wat er nodig is om te ranken voor het geplande onderwerp.
  • Vervolgens interview ik jou over het onderwerp van het nieuwe blog.
  • Ik werk het interview uit tot een blog.
  • Jij geeft daar feedback op, ik verwerk die en daarna kan het blog online!
  • Dat kan ik voor je doen, mag je ook zelf doen. Dan geef ik je wat extra uitleg.

Een blog laten schrijven kost op deze manier gemiddeld zo’n 5 uur per maand x mijn huidige uurtarief. Ik weet het, dat is niet gratis. Maar het is wel unieke content. Jouw kennis van het onderwerp gecombineerd met mijn kennis van SEO. En dat is garantie voor succes!

Een andere werkvorm is wat mij betreft ook prima mogelijk. Ik neem het technische gedeelte voor mijn rekening en geef jou per onderwerp door wat je nodig hebt om kans te maken op die felbegeerde plek op de eerste zoekresultatenpagina. Dan is het het handigst als je een strippenkaart bij mij aanschaft. Ik houd dan bij hoeveel tijd het me per blog kost om het technische gedeelte uit te zoeken. Die tijd haal ik dan van je strippenkaart af. Dat geeft zowel jou als mij de flexibiliteit die deze vorm van samenwerking nodig heeft.

En die social media dan?

Het één sluit het ander niet uit. Social media kun je juist goed gebruiken om mensen naar je website toe te krijgen door bijvoorbeeld je blogs te promoten. Websitebezoekers krijgen is je hoofddoel als je vindbaar wilt worden. Dus als je alleen berichten plaatst op social media zonder blogs te schrijven, dan kun je een eeuwigheid wachten op je vindbaarheid.

Dus ik zou zeggen: het is tijd om een blog te schrijven.

Wil je zelf aan de slag met SEO?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *