Bovenaan in Google: 7 tips om er te komen!

Ik ben d’r! Op de winnaarsplek, met mijn gekozen zoekwoord. Op mijn website over duurzamer leven heb ik twee blogs die het zo goed doen, dat ze nu helemaal bovenaan in Google staan op tenminste 8 zoekwoorden. Naast dat ik er natuurlijk veel lol aan beleef dat het me gelukt is, brengt het ook een hoop websiteverkeer in het laatje.

Dat wil jij ook, of course! Maar hoe kom je daar? En waarom is dat eigenlijk belangrijk? De eerste pagina is toch al best prima? In dit blog vertel ik je precies wat ervoor nodig is om bovenaan in Google te komen.

Hoe krijg je je website bovenaan?

1. Geef antwoord op de vragen en uitdagingen van je doelgroep
2. Onderzoek welke zoekwoorden voor jouw website haalbaar en interessant zijn
3. Zorg ervoor dat je website SEO-technisch goed in elkaar steekt
4. Maak goede en afwisselende content en houd je oude content up to date
5. Investeer in het verzamelen van backlinks
6. Ga in gesprek met je websitebezoeker
7. Monitor de plek van je content in de zoekmachines en verbeter deze als dat nodig is
Bonus: instructievideo hoe je Google Search Console gebruikt om de positie van je eigen website te bekijken

Dit is de korte samenvatting. In dit blog loop ik alle punten uitgebreid langs.

Maar eerst.

Waarom is die plek bovenaan in Google het (voor)dringen waard?

Dat heeft te maken met de CTR, de Click Through Rate. Dat is het gemiddelde tussen het aantal keer dat je website verschijnt in de zoekresultaten en het aantal kliks op dat zoekresultaat. De CTR wordt hoger als jouw website vaker wordt aangeklikt. Dus: hoe hoger de CTR, hoe beter.

Click through rate bovenaan in Google
Foto: charlesdeluvio op Unsplash

Maar wat heeft dat te maken met die eerste plek?

Hoe hoger je in Google staat, hoe hoger je CTR. Dus op plek 1 is de CTR het hoogst en dus het aantal mensen dat doorklikt naar je website ook. En meer websitebezoekers, dat wil iedereen wel. Daarom is het dringen geblazen daar aan de top.

Wil je meedoen? Ik ga je vertellen hoe je meedingt voor die eerste plek.

Kies je niche

Begin met het kiezen van een niche. Als je die al hebt, kun je deze stap al mooi overslaan. Waarom is een niche belangrijk? Hoe duidelijker het voor de zoekmachines is waar jouw website over gaat, hoe makkelijker je naar boven schuift. Hoe werkt dat precies?

Stel: jij hebt een webshop in tweedehands kinderkleding. Dat is een nichemarkt. Je doelgroep is duurzame ouders met jonge kinderen. In je blogs richt je je op hun vragen en uitdagingen. Hoe meer je daarover schrijft, hoe duidelijker dat ook voor de zoekmachines wordt. Verkoop je daarnaast ook duurzaam schoonmaakmiddel in je webshop, dan krijg je er een doelgroep bij. Waarschijnlijk vinden duurzame ouders met jonge kinderen milieuvriendelijk schoonmaakmiddel ook belangrijk, maar jouw potentiële doelgroep is veel groter.

Voel je ‘m? Je hebt twee doelgroepen, twee onderwerpen en één website. Dat hoeft geen probleem te zijn, maar het is meer werk. Ik geef je een voorbeeld om het duidelijker te maken.

Kies een niche bovenaan in Google

Mijn ervaring

Ik heb een poging ondernomen om over twee onderwerpen op één website te bloggen: SEO en duurzaam opvoeden. Ik had niet veel trek in twee websites, maar ik wilde ook niet één van de twee onderwerpen laten schieten. Dus deed ik gewoon allebei. Ik merkte dat er op het duurzame onderwerp best wat verkeer binnenkwam. Maar daardoor leek het erop dat het SEO-gedeelte volledig ondersneeuwde. Mijn blogs over dat onderwerp bleven maar zakken.

Dat kwam ook omdat ik over SEO minder schreef. Het was voor mij lastig om evenveel blogs over allebei de onderwerpen te schrijven. Soms heb je simpelweg even geen zin in het ene onderwerp en wel in het andere. Maar dit heeft wel effect op het soort websitebezoekers dat je blogs leest. Die zijn vaak niet geïnteresseerd in allebei de onderwerpen, dus zullen bij het ene blog veel langer blijven hangen dan bij het andere blog.

Jij bent de expert

Als je over één onderwerp een heleboel weet te vertellen, is dat een seintje voor de zoekmachine dat je autoriteit bent op dat gebied. Dus als iemand zoekt op jouw thema, krijg jij voorrang. Je weet er immers een heleboel van. Met twee of zelfs meer uiteenlopende onderwerpen wordt het bereiken van de expertstatus lastiger.

Ik zit nog middenin de transitie van het ene naar het andere onderwerp met deze website. Inmiddels beginnen de zoekmachines door te krijgen dat het hier niet meer over duurzaam opvoeden gaat. Maar dat heeft wel een maand of vier geduurd.

Mijn andere website gaat al een tijdje als een speer. Dat komt omdat ik daar vanaf dag één flink wat bezoekers binnen krijg op blogs die al op de eerste pagina’s staan. Het onderwerp is duidelijk, het trekt bezoekers aan. Dat zorgt voor een stijging in de zoekresultaten.

Hallo focus!

Een niche helpt jou ook om een focus aan te brengen in je bedrijf of je blogs. Je hebt bijvoorbeeld een webwinkel in tweedehands kinderspeelgoed. Dan ga je niet ineens schrijven over wasbare luiers, hoe boeiend je dat misschien ook vindt. Want daar komen je websitebezoekers niet voor. Ook als je een blog hebt en vooral voor je lol schrijft, is het handig om een niche te kiezen. Ben je gek op wandelvakanties? Maak een reisblog. Meer van het DIY? Begin daar een blog over. Het zorgt voor websitebezoekers die terugkomen, omdat ze meer over dat onderwerp willen weten. Jouw onderwerp. En zeker als je aan de slag gaat met affiliatemarketing is een niche heel fijn.

Even geen inspiratie?

Ik geef je 4 tips om het weer te laten stromen.

via GIPHY

✔️ Brainstorm. Pak een pen en een groot papier en schrijf alles op wat in je hoofd opkomt. Gewoon losse woorden, die je later aan elkaar kunt koppelen in een mindmap.
✔️ Verander van locatie. Zit je altijd op een stoel? Ga op de grond zitten. Verkas naar een andere ruimte of zoek een leuk eettentje op. Of ga naar buiten en laat je inspireren door de natuur.
✔️ Ecosia. Typ je zoekwoord in en kijk wat je concurrenten allemaal vertellen. Daar heb je vast een mening over. Schrijf de onderwerpen die je triggeren op et voilà! Nieuwe ideeën zien het licht. Hiervoor kun je natuurlijk elke zoekmachine naar keuze gebruiken.
✔️ (Vak)tijdschriften. Blader door tijdschriften die passen bij jouw blog. Of lees een boek over jouw vakgebied. Wedden dat er weer nieuwe lampjes gaan branden?

Doe een zoekwoordonderzoek

Hamerdehamer op hetzelfde aambeeld. Klopt, ik blijf het zeggen. Als je bovenaan in Google wilt komen, kun je niet om een zoekwoordonderzoek heen. En ook niet om een concurrentieonderzoek trouwens. Die twee pak ik altijd samen.

Wil je leren hoe je een zoekwoordonderzoek doet, maar houd je niet van lappen tekst? Met mijn SEO-cursus loods ik je door het proces heen met maar liefst 7 instructievideo's.

Misschien is een zoekwoord voor jou wel heel interessant, maar zoekt er verder niemand op. Een zoekwoordonderzoek helpt je om meer inzicht te krijgen in het zoekvolume en de moeilijkheidsgraad van een zoekwoorden.

Het zoekvolume is het aantal keer dat een zoekwoord per maand wordt ingetikt. Het geschatte aantal keer. Want de daadwerkelijke cijfers weet je alleen als je Google Search Console installeert voor jouw website. Dan weet je via welke zoekwoorden jouw websitebezoekers binnenkomen en hoe vaak dat gebeurt.

Bovenaan in Google met de gegevens van Google Search Console

Door een onderzoek te doen, ontdek je naar welke soort informatie een websurfer zoek. Wil hij een to do-lijstje of staat hij op het punt om een aankoop te doen? Met een zoekwoordonderzoek krijg je antwoord op deze vragen.

Welke vragen stellen jouw klanten? Maak gebruik van die vragen en stel je zoekwoorden daarop af. Weet je niet welke vragen ze stellen? Bel eens een paar klanten op en vraag het ze.

Meer weten? Ik schreef een uitgebreid blog over het doen van een zoekwoordonderzoek. Daarmee heb je een stevige basis om bovenaan in Google te komen.

Zoekwoordonderzoek doen met instructievideo’s en een template?

Zorg dat je website SEO-technisch op orde is

De techniek van jouw website is één van de drie pijlers van SEO. Dat kun je niet met het blote oog zien, maar gelukkig bestaan er programma’s die dat voor je kunnen checken.

Welke inzichten geeft zo’n websitecheck?

  1. Zijn al je pagina’s en berichten vindbaar via Google?
  2. Is de laadsnelheid van je website acceptabel?
  3. Heb je al je meta-descriptions ingevuld?
  4. Heeft jouw website gebroken links?

En nog veel meer.

Klaar om je website te checken? Ik gebruik zelf SE Ranking en PageSpeed Insights. SE Ranking is een paar weken gratis, daarna moet je gaan betalen. PageSpeed Insights is helemaal gratis.

Wat ik heel handig vind aan een SEO-tool als SE Ranking, is dat ze elke week een automatische websitecheck doen. Vervolgens sturen ze de samenvatting daarvan naar jou door. Zo weet je gelijk waar je mee aan de slag kunt.

Lees ook: In 10 stappen beter gevonden worden in Google.

Investeer in content

Content is een Engelse marketingterm, die letterlijk ‘inhoud’ betekent. In dit geval de inhoud van jouw website. Dus je teksten, je afbeeldingen, je filmpjes en je podcasts.

Maak nieuwe content

Eerder in dit blog schreef ik al hoe je de expert van jouw niche wordt: door de vragen en uitdagingen van jouw doelgroep bespreekbaar te maken. En vergeet vooral de oplossing niet. 😉

Hoe doe je dat?

Wie schrijft, die blijft. Maar dat geldt ook voor video en geluidsopname. Dus als je liever schrijft dan praat, is dat zeker een goede optie. Wel moet je er dan voor zorgen dat zoekmachines duidelijk hebben waar jouw opname over gaat. Want zoekmachines zijn nog niet zo slim dat ze op basis van beeld en geluid kunnen zeggen waar jouw video of podcast over gaat.

Een combinatie van tekst, video, afbeelding en podcast is het mooist, omdat je op die manier voor elk wat wils hebt. Is je websitebezoeker een lezer, dan leest die het liefst een blog. Een luisteraar heeft de voorkeur voor een podcast, terwijl iemand die graag bewegend beeld ziet zal kiezen voor video.

Ben je nog niet zo’n schrijver, maar wil je wel naar de top? Lees hoe je kunt starten met zakelijk bloggen.

via GIPHY

Hou je bestaande content bij

Het up to date houden van je bestaande content is dé manier om te laten zien aan je lezers en de zoekmachines dat de informatie nog actueel is. De zoekmachine kan zien wanneer je blog voor het laatst is geüpdatet. Je lezer niet. Dus wat ik dan doe is het in de tekst zetten. Bijvoorbeeld: dit blog is voor het laatst aangepast op [datum]. Of je zet bijvoorbeeld een jaartal in de titel. Moet je het wel elk jaar aanpassen natuurlijk. 😉

Verzamel backlinks

Werk aan je autoriteit. Of nou ja, de autoriteit van je website om precies te zijn. Dat doe je door te investeren in backlinks.

Wat betekent backlinks?

Een backlink is een link die van een andere website verwijst naar jouw website. Het is een stem voor jouw website; een verwijzing dat er op jouw website informatie staat, die het vermelden waard is. In de eerste alinea van dit blog heb ik een linkje naar mijn andere website staan. Dat is een backlink. Ingewikkelder wordt het niet.

Hoe kom je aan backlinks?

Er zijn verschillende mogelijkheden om links te verzamelen. Je kunt dit zowel op je eigen website (on page) als vanaf andere websites (off page) doen.

On page

Zorg voor een goede websitestructuur. Zet in je blogs en op je pagina’s links naar andere artikelen en blogs op je website. Op die manier geef je nog meer waardevolle informatie. Het is wel belangrijk om blogs aan elkaar te linken die met elkaar te maken hebben. Houd altijd je lezer in gedachten; waar is die naar op zoek, wat wil die weten?

Cornerstone content helpt je bij het maken van een ijzersterke websitestructuur. Cornerstone content of evergreen content is de belangrijkste informatie op je website. He zijn over het algemeen de best geschreven, meest waardevolle en tijdloze blogs of artikelen die je voor je websitebezoekers hebt gemaakt. Andere, kleinere blogs kun je aan je cornerstone content ‘vastknopen’ door middel van linkjes.

Zet een inhoudsopgave op je informatieve pagina’s. Dat zorgt ervoor dat zowel de zoekmachines als je websitebezoekers de structuur van je tekst snel doorhebben. Je bezoekers kunnen gerichter doorklikken naar de informatie die ze nodig hebben. Daardoor haken ze minder snel af en jouw website stijgt in de zoekresultaten. In SEO-jargon: je bouncerate gaat naar beneden.

Verwerk de vragen die mensen aan Google stellen in je tekst. Google kan antwoord geven op die vragen met de kennis die jij in je blog hebt gedeeld. Hiermee maak je kans op een featured snippet. Dat is het vak bovenaan in Google, waarin de zoekmachine de website uitlicht en een samenvatting geeft van wat er op de webpagina staat. Zoals hieronder.

Bovenaan in Google featured snippet

Geef je lezers de mogelijkheid om je blog of artikel te delen via social media, mail, WhatsApp, etc. Zet onderaan of naast je tekst deelbuttons neer om het je websitebezoekers zo makkelijk mogelijk te maken. Elke keer als iemand content van jou deelt, wordt er een linkje naar jouw website aangemaakt.

Off page

Dit gedeelte van SEO vind ik het minst leuk en probeer ik ook zoveel mogelijk lekker te laten. Maar soms kan je er niet omheen, omdat je content bijvoorbeeld voor geen meter omhoog gaat in Google. Wat kun je doen om aan backlinks van andere websites te komen?

Maak aansprekende content. Zo aansprekend, dat je websitebezoekers of social media-volgers het gaan delen. Elke keer dat jouw artikel of je video wordt gedeeld, krijg jij weer een linkje.

Deel je content op social media. Deze links zijn ook stemmen voor jouw website, maar voor Google zijn deze niet zoveel meer waard. Voor onder andere Bing en Ecosia hebben ze wel waarde! En daarnaast zorgt het voor websiteverkeer, dus ik zou het zeker doen.

Schrijf je in op startpagina’s. Googel op “startpagina [jouw onderwerp/product/niche]” en kijk of je een link kunt plaatsen op de pagina’s die naar boven komen. Mijn ervaring is dat je daar regelmatig voor moet betalen, omdat de mensen achter de startpagina ook weer voor die pagina betalen en er tijd in stoppen om ‘m up to date te houden. Het is een beetje afhankelijk van je budget en hoe hard je die link nodig hebt of je er geld in wilt stoppen.

Stuur een gastblog in. Een gastblog is een blog dat je schrijft voor een andere website. In je blog zet je een link die verwijst naar jouw website. En de eigenaar van de website hoeft zelf geen content te maken. Win-win! Let er wel op dat je gastblogs schrijft voor websites die over jouw niche gaan. Dan is de link het meeste waard.

Gluur bij je buur. Bekijk het linkprofiel van je concurrenten. Dat kan je op ideeën brengen over pagina’s waar je een linkje kwijt kunt en voor wie je een gastblog zou kunnen schrijven.

Ga het gesprek aan

Geef jij je websitebezoekers de mogelijkheid om te reageren op je blogs? Ik zeg: doen!

Twee vogeltjes in gesprek met elkaar

Voordelen

  1. Je geeft anderen de mogelijkheid om een linkje naar hun website op te nemen. Dat verhoogt de kans op een inhoudelijk goede aanvulling op je blog.
  2. Vragen staat vrij. Met vragen van je bloglezers krijg jij een indruk waar zij tegenaan lopen. Misschien levert je dat wel een nieuw blogidee op. Of een klant, hoe leuk!
  3. Het laat de zoekmachines zien dat jouw blog nog steeds up and running is. Ik reageer vaak nog op dezelfde dag op een comment onder mijn blog. Ik zorg ervoor dat ik een mailtje krijg als er een comment geplaatst wordt, zodat ik ook weet dat er wat te reageren valt.

Elk voordeel hep se nadeel. Johan Cruijff zei ‘m andersom, maar dit komt me beter uit. 😁

Nadelen

Hier komen de nadelen, inclusief tips om ze in je voordeel te gebruiken!

  1. Spammers en bots weten je website maar al te goed te vinden. Om een stokje te steken voor allerlei nonsens onder je blogs, kun je instellen dat je reacties eerst wilt beoordelen voordat ze geplaatst worden. Bij mij filtert WordPress de spamreacties er automatisch al uit; daar krijg ik niet eens een mailtje over. Ik loop ze af en toe door om te kijken of ik geen ‘echte’ reactie heb gemist.
  2. Mensen kunnen het niet eens zijn met je blog en dit in een reactie benoemen. Behandel elke criticus als een potentiële fan. Iemand vond het de moeite waard om een bericht te plaatsen onder je blog en dat betekent dat je iets getriggerd hebt. Zie het als een mogelijkheid om dieper in te gaan op wat je eerder schreef. Dat maakt je blog meer waard en jou als mens toegankelijk.

Monitor, verbeter en repeat

Zoekmachineoptimalisatie is geen trucje; het is doorgaand proces van monitoren, testen en verbeteren. Van tevoren doe je op basis van je gekozen tools een inschatting wat je moet doen om bovenaan in Google te komen. Daarna moet blijken of jouw inschatting klopt met wat de zoekmachines doen. Daarom gebruik ik altijd een ranking tool om in de gaten te houden waar mijn webpagina zich ergens in de zoekresultaten bevindt. In SEO-land heet dit ranking. Met whatsmyserp.com kun je 10 zoekwoorden wekelijks tracken om te zien op welke positie jouw website staat.

Jouw websitepositie: instructievideo

Daarnaast kun je Google Search Console gebruiken om de exacte positie van je website te bekijken. In Google Search Console kun je helaas geen gekozen zoekwoorden invullen. Je kunt alleen de ranking van je website zien. In het filmpje hieronder laat ik zien hoe je dat doet.

Bovenaan in Google met Google Search Console

Deze video is onderdeel van mijn cursus Slagen met SEO!

En, ga jij mee in de race naar de top?

Omhoog in de zoekresultaten?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *