A (wo)man with a plan: waarom een contentstrategie een goed idee is

Wat is een contentstrategie en waarom heb je deze nodig? Een contentstrategie helpt je tijd, geld en middelen te besparen, terwijl je toch content levert waar je doelgroep blij van wordt. Dat is de korte versie. 🙂 In dit blog vertel ik je uiteraard ook de lange versie.

Wat is een contentstrategie?

Een contentstrategie is een plan voor hoe je content gaat maken, beheren en publiceren. Welke content je gaat maken, voor wie je deze gaat maken, wanneer deze wordt gepubliceerd en hoe je het succes ervan meet.

Waarom heb je een contentstrategie nodig?

Het maken van een contenstrategie helpt je om dubbel werk te voorkomen, zorgt ervoor dat je content afgestemd is op je (bedrijfs)doelen en helpt je concentreren op het maken van content waar je doelgroep op zit te wachten.

Wat staat er in een contentstrategie?

– Je zakelijke doelen: wat wil je bereiken?
– Je doelgroep: welke vragen hebben ze?
– De centrale boodschap: wat wil je communiceren?
– Het type content dat je gaat maken: welke formats gebruik je?
– De publicatie: waar en wanneer?
– Het succes meten: welke tool gebruik je en wat meet je?

Een contentstrategie heeft vier hoofddoelen

  1. Tijd besparen door vooraf content te plannen en te creëren
  2. Geld besparen door content opnieuw te gebruiken in plaats van elke keer opnieuw te beginnen
  3. Content maken die is afgestemd op je doelgroep
  4. Consistente boodschap communiceren op al je kanalen
Contentstrategie voor duurzame ondernemers

Tijd besparen

Tijd en geld besparen klinkt natuurlijk goed. Maar als je content niet aankomt bij je doelgroep, doet het zijn werk niet. Daarom is contentstrategie zo belangrijk – het zorgt ervoor dat je content doelgericht is en goed wordt ontvangen door je doelgroep.

Content hergebruiken of een nieuwe bestemming geven

Als je een contentstrategie hebt, kun je tijd en geld besparen door content te hergebruiken of een nieuwe bestemming te geven in plaats van telkens opnieuw te beginnen. Dit is vooral handig als je evergreen content hebt die steeds opnieuw kan worden gebruikt. Daarmee bedoel ik tijdloze, kwalitatief goede en uitgebreide content.

Als je bijvoorbeeld een blog hebt over de tien beste manieren om geld te besparen, kun je die content gemakkelijk hergebruiken in een reeks posts op sociale media, een infographic of zelfs een korte video.

Content maken met een doel

Als je een contentstrategie hebt, kun je er zeker van zijn dat al je content met een doel is gemaakt. Dit betekent dat elk stukje content dat je maakt een specifiek doel moet hebben. Of dat nu is om je publiek iets te leren, te entertainen of te verkopen. Door ervoor te zorgen dat al je content een doel heeft, bespaar je tijd. Terwijl je toch content levert waar je doelgroep op zit te wachten.

Een centrale boodschap overbrengen

Een van de belangrijkste onderdelen van een contentstrategie is het communiceren van een centrale boodschap via al je contentkanalen. Dit betekent dat of iemand je blog leest, je video’s bekijkt of naar je podcast luistert, ze altijd dezelfde centrale boodschap moeten krijgen. Door dit consistent te doen, bouw je vertrouwen en geloofwaardigheid op bij je publiek. Wat vervolgens weer leidt tot meer betrokken lezers, kijkers en luisteraars.

Nu je wat meer weet over contentstrategie, is het tijd om je eigen contentstrategie te gaan maken!

via GIPHY

Stappenplan voor een goede contentstrategie

Het maken van een contentstrategie is niet zo moeilijk als het lijkt. Hier is een stappenplan om je op weg te helpen:

  1. Bepaal je merkverhaal en doelgroep
  2. Onderzoek je concurrentie
  3. Breng de klantreis in kaart
  4. Omschrijf welke content in welke fase van de klantreis nodig is
  5. Bepaal de formats die je gaat gebruiken
  6. Maak een contentkalender om het maken van je content te plannen en bij te houden
  7. Publiceer en deel je content op al je kanalen
  8. Meet het succes van je contentstrategie

Bepaal je merkverhaal en doelgroep

Je merkverhaal is de basis van je contentstrategie. Het moet bevatten wie je bent, wat je doet en waarom je het doet. Dit helpt je om aansluiting te vinden bij je doelgroep en content te maken die bij hen past.

Je doelgroep is de groep mensen die je wilt bereiken met je content. Houd bij het bepalen van je doelgroep rekening met hun behoeften en wensen. Denk daarbij ook aan welke content zij waardevol zouden vinden.

Als je eenmaal een goed idee hebt van het verhaal van je merk en je doelgroep, kun je gaan brainstormen over contentideeën die aan hun behoeften voldoen.

Onderzoek je concurrentie

Voordat je begint met het maken van content, is het slim om te weten wat je concurrentie doet. Dit zal je helpen om te bepalen wat goed werkt en waar je kansen liggen om iets unieks te creëren.

Daarvoor begin je met het zoeken naar de belangrijkste zoektermen die te maken hebben met jouw bedrijf. Kijk dan eens naar de inhoud die naar boven komt en kijk wat je er wel en niet leuk aan vindt. In dit blog over zoekwoordonderzoek doen leg ik je de tool Thruuu.com uit die je daarbij kan helpen.

Twee mannen trekken aan een touw
Rope pulling photo created by onlyyouqj – www.freepik.com

Je kunt ook sociale media gebruiken om je concurrentie te onderzoeken. Volg ze op sociale media en noteer de content die ze delen en hoe vaak ze deze delen. Dit geeft je een goed idee van welk type content goed presteert voor hen en hoe vaak je je eigen inhoud zou moeten delen.

Na je onderzoek kun je beginnen met het maken van content die eventuele hiaten opvult die je hebt gevonden.

Wil je hier meer over leren? Met mijn SEO-cursus krijg je alle informatie voorgeschoteld die je nodig hebt om hoger te komen in de zoekmachines.

Breng de klantreis in kaart

De klantreis is het pad dat je potentiële klanten afleggen van het zich bewust worden van je bedrijf tot het worden van een betalende klant. Door de klantreis in kaart te brengen, begrijp je welke content je in elke fase moet maken.

Er zijn drie hoofdfasen van de klantreis

  • Bewustwording: dit is de fase waarin je klanten zich bewust worden van je bedrijf en aanbod.
  • Overweging: dit is de fase waarin je klanten overwegen om je product of dienst te kopen.
  • Beslissing: dit is de fase waarin je klanten overgaan tot een aankoop.

In elke fase van de klantreis zullen je klanten andere behoeften hebben. In de bewustwordingsfase hebben ze bijvoorbeeld content nodig die hen meer vertelt over je product of dienst. Terwijl ze in de beslissingsfase content nodig hebben die hen helpt om die aankoop te gaan doen.

Door de klantreis in kaart te brengen, kun je content maken die is gericht op elke fase. Dit zorgt ervoor dat je klanten bij elke stap van hun reis de informatie krijgen die ze nodig hebben.

Vrouw met rugzak kijkt in de verte
Adventure vector created by storyset – www.freepik.com

Omschrijf welke content in welke fase van de klantreis nodig is

Nu je de klantreis in kaart hebt gebracht, ga je bepalen welke content in elke fase nodig is.

In de bewustwordingsfase hebben je klanten content nodig die hen informeert over je product of dienst. Dit kunnen blogposts, infographics, podcasts of video’s zijn.

In de overwegingsfase hebben je klanten content nodig waarmee ze je product of dienst kunnen vergelijken met wat je concurrenten bieden. Dit kunnen reviews van klanten of een gratis proefperiode zijn.

Als laatste hebben je klanten in de beslissingsfase content nodig die hen helpt bij het nemen van een aankoopbeslissing. Dit kan een prijspagina, een productdemonstratie of een couponcode zijn.

Door je klanten in elke fase van hun reis de juiste content aan te bieden, vergroot je de kans dat ze een betalende klant worden. Wil je hier meer over weten om hoger te komen in Google? Lees dan verder over de zoekintentie van websitezoekers.

Bepaal de formats die je gaat gebruiken

Nu je weet welk type content je moet maken, is het tijd om de formats te bepalen die je gaat gebruiken. Er zijn heel veel formats en de beste voor jouw bedrijf hangt af van je doelen en doelgroep.

Een aantal veelvoorkomende formats zijn:

  • Blogs
  • Whitepapers
  • E-books
  • Casestudy’s
  • Infographics
  • Video’s
  • Podcasts
Kies-formats-voor-je-contentstrategie
Foto door Joey Huang op Unsplash

Formats gekozen? Aan de slag! Vergeet daarbij niet om je te concentreren op het creëren van kwaliteit boven kwantiteit. Het is beter om een ​​kleine hoeveelheid inhoud van hoge kwaliteit te hebben dan een grote hoeveelheid inhoud van lage kwaliteit.

Maak een contentkalender om het maken van je content te plannen en bij te houden

Door een contentkalender te maken, blijf je op schema met het maken van content en zorg je ervoor dat je regelmatig nieuwe content publiceert. Kies je formats en breng in kaart wanneer je welke content wilt publiceren. Als je bijvoorbeeld één blogbericht per week wilt publiceren, maak je een contentkalender waarin staat wanneer elk blogbericht wordt gepubliceerd.

Publiceer en deel je content op al je kanalen

Plan klaar? Publiceren maar! Zorg er bij het publiceren van je content voor dat je deze op al je kanalen deelt, inclusief sociale media, via de e-mail en op je website.

Meet het succes van je contentstrategie

De laatste stap bij het maken van een contentstrategie is het meten van het succes van je content. Door de prestaties van je content bij te houden, kun je zien wat werkt en wat niet. Dit helpt je om je contentstrategie zo nodig aan te passen.

Meet-het-succes-van-je-contentstrategie
Foto door Myriam Jessier op Unsplash

Google Analytics heeft een heleboel statistieken die je kunt bijhouden. De belangrijkste zijn paginaweergaven, verkeer vanuit sociale media en hoe vaak je iets verkoopt. Als je niet zeker weet hoe Google Analytics moet instellen, kan deze handleiding van Google je helpen. Tip: stel meteen Google Analytics 4 in. Universal Analytics gaat er vanaf volgend jaar helemaal uit.

Dat was ‘m! Welke andere tips heb je voor het maken van een succesvolle contentstrategie? Let me know! 👇

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *