Zelf een zoekwoordonderzoek doen

In dit blog vertel ik je alles over het doen van een zoekwoordonderzoek. Ik leg je de basis uit, waarom het slim is om te doen en welke tools je erbij kunt gebruiken. En ik laat je zien hoe je stap voor stap een goed zoekwoordonderzoek doet.

Wat is een zoekwoordonderzoek?

Maar eerst: wat is een zoekwoordonderzoek? Een zoekwoordonderzoek is een onderzoek naar waar jouw potentiële websitebezoeker naar zoekt op het internet. Als je gaat beginnen met SEO, dan is het fijn om te weten hoe websurfers zoeken naar jouw dienst of jouw product. Op die manier maak je meer kans om gevonden te worden in Google.

Waarom een zoekwoordonderzoek doen?

Een zoekwoordonderzoek geeft je inzicht in waar je potentiële klant naar op zoek is. Welke informatie hij wil weten en welke kennis hij nog mist. Hoe meer je weet over de zoekopdrachten, de zoekwoorden, hoe beter jij je informatie op je pagina’s en in je blogs daarop kunt toespitsen.

Hoe doe je een zoekwoordonderzoek?

In dit blog neem ik je stap voor stap mee in het doen van een zoekwoordonderzoek. Hieronder vertel ik je alvast hoe dat eruit zal zien.

  1. Begin je zoekwoordonderzoek met brainstormen. Schrijf alles op wat met jouw dienst of jouw product te maken heeft.
  2. Gebruik tools om je brainstorm aan te vullen. In dit blog neem ik je mee in een stappenplan welke gratis tools je kunt gebruiken en op welke manier.
  3. Verzamel informatie over de zoekwoorden die je gevonden hebt. Met name het zoekvolume en het moeilijkheidsgraad zijn belangrijk. Ook hiervoor heb ik weer een aantal gratis tools voor je.
  4. Structureer je zoekwoorden in Excel of Spreadsheets.
  5. Bepaal de zoekintentie van je potentiële websitebezoeker. Is hij op zoek naar een how to-lijstje of wil hij graag iets kopen? Ik ken een mooie tool die je daarbij kan helpen.
  6. Onderzoek je concurrentie en kijk wat er nodig is om die te verslaan.

Begin je zoekwoordonderzoek met brainstormen

Er is niks zo fijn om je hoof leeg te typen of te schrijven. Alle ideeën op papier te kwakken zonder jezelf te corrigeren. Lekker associatief denken zonder grenzen. Ik raad je aan om je zoekwoordonderzoek daarmee te beginnen; kiezen en structureren kan altijd nog.

Schrijf al je ideeën op in een Excelbestand of Google Spreadsheets. Ik werk graag met Spreadsheets, omdat het online én gratis is. Op die manier kan ik altijd vanaf elk apparaat bij mijn spullen en ook op een hele makkelijke manier delen met mijn klanten. En ik heb altijd de laatste versie tot mijn beschikking. Zeker als je met meer mensen in één bestand werkt is het gebruik van offline-bestanden op z’n minst gezegd opletten geblazen. Want zie je per ongeluk de nieuwste versie over het hoofd, dan is al je werk voor niks. Dus vandaar dat ik online werk, loopt altijd gesmeerd!

Tools om je brainstorm aan te vullen

Even een disclaimer vooraf: ik ga je veel tooltips geven, waar je mogelijk in verzandt. Kies er vooral een paar uit die voor jou werken. Allemaal gebruiken mag wel, maar hoeft zeker niet!

Keywordtool.io

Deze tool staat in mijn lijst dankzij mijn collega Renske Holwerda. Keywordtool.io is een waardevolle tool als je zoekwoordonderzoek in de brainstormfase zit. Het enige wat je hoeft te doen, is je zoekwoord invullen. Ik kies in dit zoekwooronderzoek voor wasbare luiers.

Zoekwoordonderzoek Keywordtool.io

Zoals je ziet, haalt deze tool de zoekwoordsuggesties uit zoekmachines. Dat scheelt je zoeken in Google. Omdat Ecosia er niet tussen staat en ik dat wel een waardevolle zoekmachine vind voor duurzame ondernemers, zal ik zo nog even apart laten zien hoe je gebruik maakt van Ecosia suggesties.

Lijst zoekwoordonderzoek keywordtool.io

Op de afbeelding staat het begin van een lijst met 220 zoekwoordsuggesties. Je kunt bovenaan doorklikken naar het tabblad Questions (vragen) en Prepositions (voorzetsels). Daar staat nog meer informatie over hoe er gezocht wordt naar wasbare luiers. Rechts onderaan de pagina kun je de zoekwoorden kopiëren of exporteren. Zo heb je de lijst in één keer compleet en hoef je niks over te typen.

Ecosia suggesties

Omdat ik ook op het internet graag mijn duurzame steentje bijdraag, gebruik ik als het even kan Ecosia als zoekmachine. Vandaar dat je in mijn blogs Ecosia regelmatig tegenkomt.

Ecosia suggesties verzamelen doe je door een zoekwoord dat bij jouw bedrijf of jouw product past in te vullen. Ik kies weer voor wasbare luiers. Door dit in de Ecosia-zoekbalk in te typen met een spatie erachter, geeft Ecosia je suggesties om dit zoekwoord uit te breiden. Alle interessante zoekwoorden kun je verzamelen en gebruiken om je zoektocht uit te breiden. Want kies je bijvoorbeeld voor wasbare luiers ervaringen, dan kun je dat zoekwoord vervolgens ook weer intypen in de balk. En de interessante zoekwoorden die daaruit naar boven worden opslaan. Enzovoorts. Dat hoef je niet ontzettend uitgebreid te doen. Alleen als je een interessante zoekwoordsuggestie voorbij ziet komen die niet in de lijst van keywordtool.io stond.

Zoekwoordonderzoek Ecosia suggesties

Maak gebruik van gerelateerde zoekwoorden (LSI)

Zowel Google als Ecosia geven onderaan de zoekresultatenpagina suggesties voor gerelateerde zoekopdrachten. De SEO-term daarvoor is LSI-zoekwoorden. LSI staat voor Latent Semantic Indexing. LSI-zoekwoorden zijn zoekwoorden die qua betekenis verwant zijn aan je zoekopdracht. Als je een tekst optimaliseert, kun je je hoofdzoekwoord combineren met één of meerdere LSI-zoekwoorden. Maar, je kunt de LSI-zoekwoorden ook gebruiken om op nieuwe ideeën te komen voor je zoekwoordenlijst.

LSI gerelateerde zoekwoorden Google

En natuurlijk ook nog even een voorbeeld uit Ecosia.

LSI gerelateerde zoekwoorden Ecosia

Mensen vragen ook

Google heeft sinds maart 2021 een handige functie. Op de eerste zoekresultatenpagina staat vaak een mensen vragen ook-zoekresultaat. Google geeft zelf al een antwoord op de vragen die passen bij de zoekintentie. Het is slim om die vragen mee te nemen en te verwerken in je blogs of op je pagina’s, als tussenkopjes bijvoorbeeld. Als jij een goed en duidelijk antwoord geeft op de gestelde vraag, heb je kans dat Google verwijst naar jouw website. Zonder dat je daarvoor op de eerste pagina hoeft te staan.

In het kader van het wasbare luier-zoekonderzoek kies ik ervoor om het mensen vragen ook-zoekresultaat te gebruiken om ideeën op te doen. Er staan standaard 4 vragen vermeld. Maar als je één van de vragen openklapt, komen er weer een paar extra bij. Door dat steeds te herhalen, krijg je een enorme lijst aan vragen die je weer mooie ideeën geven.

Mensen vragen ook

Keyword Sheeter

Wil je graag nog meer ideeën? Keyword Sheeter een tool die heel veel zoekwoorden achter elkaar uitspuugt totdat jij zegt dat hij op moet houden. Je kunt het land en de taal aanpassen in de tool. Hij staat standaard op United States en English. Hieronder zie je een voorbeeld van mijn zoekwoordresultaten. In 2 seconden heeft de tool voor mijn zoekwoord 69 suggesties opgehaald.

Keyword Sheeter

Bol.com of andere grote verkoopplatforms

Als je een product verkoopt, kunnen platforms als bol.com en amazon.nl je ook op ideeën brengen. Deze websites geven namelijk categorie- en zoeksuggesties op basis van wat hun websitebezoekers doen. Het zijn eigenlijk minizoekmachines. Kijk maar eens naar mijn zoekresultaat op wasbare luiers bij bol.com.

Zoekwoordonderzoek bol.com

Zowel links als bovenaan krijg je een boel suggesties die jou richting kunnen geven in je onderzoek.

AnswerThePublic

Deze tool is heel handig om inzichtelijk te krijgen welke vragen er gesteld worden aan zoekmachines. Je kunt maar twee of drie keer per dag een zoekwoordsuggestie onderzoeken, maar iets is beter dan niets. 😉 En het werkt het beste als je maar één of twee woorden intypt, dus mijn basiszoekwoord wasbare luiers werkt perfect! Zet je land en je taal op Nederlands voordat je een zoekopdracht uitvoert.

Zoeken in answerthepublic

Vervolgens kom je op een scherm met een mindmap met allerlei vragen, die het publiek aan de zoekmachines stelt. Heel handig: je kunt al deze vragen weer downloaden als één bestand.

Mindmap zoekwoordenonderzoek answerthepublic

Scroll je verder naar beneden, dan kom je langs een mindmap met voorzetsels en een mindmap met vergelijkingen. Weer daaronder vind je een lijst met zoekwoordsuggesties. Je ziet, ook met deze tool kun je je lol op.

Zoekwoordsuggesties alfabetisch gerangschikt

Long tail zoekwoorden

Voordat we toe zijn aan data verzamelen, wil ik eerst iets vertellen over long tail zoekwoorden. Het is handig om dat alvast te weten, zodat het straks makkelijker wordt om zoekwoorden te kiezen. Long tail zoekwoorden zijn zoekwoorden die bestaan uit 4 of meer woorden. Deze zoekwoorden hebben vaak een lager zoekvolume, maar 70% van zoekmachinezoekers gebruikt een long tail zoekwoord. En ze hebben vaak een lage moeilijkheidsgraad.

Yoast

De tool van Yoast lijkt op Keyword Sheeter. Met Yoast kom je weer meer long tail zoekwoorden op het spoor. Vandaar dat ik ‘m hier neerzet. Long tail is voor Yoast vanaf 3 woorden, dus je moet misschien even doorscrollen. Maar ze staan er zeker tussen!

Long tail zoekwoorden zoekwoordonderzoek

Brainstorm aanvullen met data

Je hebt nu flink wat ideeën, maar je mist nog informatie. Hoeveel wordt er op een zoekwoord gezocht, hoe hoog is de concurrentie en welke content ervoor zorgt dat je op de eerste pagina komt. Door naar de volgende stap: we gaan andere zoekwoordtools inzetten.

Gratis zoekwoordtools

Ik kies er in dit blog bewust voor om de gratis tools uit te leggen. Ik gebruik zelf een betaalde tool (SE Ranking), omdat ik daar alles wat ik nodig heb bij elkaar heb. Als je alleen een zoekwoordonderzoek voor je eigen bedrijf doet, kom je met de gratis tools ook een heel eind.

Google Search Console

Omdat we data gaan verzamelen, begin ik in Google Search Console. Als je nog geen website hebt, kun je deze stap nu nog niet gebruiken. Als je al wel een website hebt, betekent dat hij vindbaar is en heb je kans dat je al op verschillende zoekwoorden gevonden wordt. Zeker zoekwoorden in de positie 11-20 maken met een beetje aandacht en energie kans om naar boven te schuiven. Zoals je hieronder ziet, kun je bij het tweede kopje prestaties zien hoe je website scoort.

Google search console zoekwoordonderzoek

Als je vervolgens naar beneden scrollt, kom je een lijstje met zoekwoorden tegen waarop je al rankt. Dat kunnen zoekwoorden zijn waarmee je in de top 3 staat, maar dat kunnen ook zoekwoorden zijn waarmee je op plek 30 staat. Dat is nu nog niet zichtbaar, maar straks wel. Daarvoor klik je rechtsboven op exporteren, kies het bestandsformaat waar je in werkt en voilà! Een complete lijst met laaghangend fruit, die je straks kunt verwerken in je ideeënlijst.

Omdat ik een fictief zoekwoordonderzoek doe, is onderstaande lijst van één van mijn eigen websites. Daarom heb ik de meest uitgevoerde opdrachten verstopt. 😉 Maar je krijgt op deze manier wel een heel goed beeld van welke informatie je vanuit Google Search Console kunt ophalen. Ik zou er bijvoorbeeld voor kunnen kiezen om de pagina van het tweede zoekwoord – in tabblad 2 staat de link – te updaten, zodat hij richting de top 3 gaat. Ik kan het ook niet doen, want de CTR is erg laag. De CTR is de Click Through Rate: de verhouding tussen het aantal vertoningen en het aantal kliks. Hoe lager, hoe ongunstiger. Dus in dit geval zou ik er denk ik voor kiezen om mijn energie ergens anders in te stoppen.

Rankinglijst vanuit Google Search Console in Spreadsheets zoekwoordonderzoek

zoekwoord.nl

Deze Nederlandse tool is sinds deze maand (december 2021) op de markt. Dus vers van de pers! Ik heb ‘m voor dit blog getest en mijn ervaringen zijn redelijk positief. Hij lijkt qua zoekresultatenlijst op Google Zoekwoordplanner. Persoonlijk ben ik daar geen fan van, omdat hij helemaal gericht is op SEA: scoren met advertenties. De concurrentiecijfers zijn dus ook gericht op betaald verkeer. Omdat we ons hier met SEO bezighouden, sla ik de Zoekwoordplanner van Google over. Maar hij staat vaak in de lijstjes van gratis tools, vandaar dat ik hem wel even noem. En misschien vind jij ‘m wel heel handig. 🙂

Zoekwoord.nl zoekwoordenonderzoek

Zoals je ziet, zegt zoekwoord.nl ook niks over de moeilijkheidsgraad van een SEO-zoekwoord, maar het voordeel is dat je geen account hoeft aan te maken. Wat ik bij Google Zoekwoordplanner een tijdrovend en omslachtig proces vind. En met zoekwoord.nl weet je wel hoe vaak er gezocht wordt op een bepaald zoekwoord. En je krijgt – weer – een lijst met zoekwoordsuggesties. Inclusief zoekvolume. Wees kritisch en neem vooral de long tail zoekwoorden over.

Tip: kies zoekwoorden met een lage competitie. Dat zegt iets over je slagingskans als je adverteert, maar best kans dat het ook geldt voor een SEO-zoekwoord. Je weet het pas zeker als je het checkt in een andere tool. Maar op die manier kun je alvast schiften.

Ubersuggest

Over de SEO-moeilijkheidsgraad kom je meer te weten via Ubersuggest. Als je een gratis account aanmaakt, kun je de zoekwoorden opslaan. We typen weer ons zoekwoord wasbare luiers in. Op de afbeelding hieronder zie je het eerste wat er naar boven komt. Links staat het geschatte zoekvolume. Daarnaast staat de SEO-moeilijkheidsgraad. Spoiler: ik zou deze lekker laten zitten. Onder de 30 zit je goed. De betaalde moeilijkheid kwamen we al een keer tegen, die is voor adverteren. De kosten per klik zijn de kosten die je per advertentie per klik betaalt. En ik stop nu met daarover praten, want ik heb alleen verstand van SEO. Voor SEO zijn alleen de eerste twee vakjes interessant.

Zoekwoordenonderzoek Ubersuggest

Onderin de afbeelding zie je meteen waardoor de zoekwoordmoeilijkheid wordt bepaald. De gemiddelde website heeft boven de 3000 backlinks. Da’s best een klus om die te verzamelen en dat lukt je ook niet in een paar maanden.

Vervolgens kom je een grafiek tegen met hoe vaak er op mobiel gezocht wordt en hoe vaak op de computer. Zoals je ziet, is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je website mobielvriendelijk gebouwd is. Nu is dat sowieso belangrijk, maar deze grafiek laat het mooi duidelijk zien.

Zoekwoord SEO-moeilijkheid Ubersuggest

Als je doorscrollt, kom je – weer – een lijst met zoeksuggesties tegen. Grote kans dat er zoekwoorden tussen staan die ook op jouw lijstje staan. Dat is mooi meegenomen, want dan kun je gelijk het zoekvolume en de SEO-moeilijkheid overnemen zonder opnieuw een zoekopdracht in te typen. Je ziet ook gelijk of je zoekwoord überhaupt haalbaar is of dat je ‘m beter kunt schrappen.

Lijst met zoekwoorden Ubersuggest

Ook in deze lijst zijn alleen het zoekwoord, het volume en de SD (de SEO-difficulty) belangrijk. De SD zie je in de laatste kolom. Daar zie je ook dat onder de 40 groen is. Dat betekent dat je op dat zoekwoord vrij makkelijk kunt scoren. Onder de 30 is makkelijker. 😉

En er is meer

Ubersuggest is voor een gratis tool heel compleet. Je kunt er bijvoorbeeld ook een concurrentieonderzoek mee doen. Daarmee kun je zoekwoorden op het spoor komen waar je concurrenten op ranken. Als je onbeperkt gebruik wilt maken van de functies, moet je wel betalen.

Ubersuggest concurrentieonderzoek

Ik heb nu een willekeurige webshop voor wasbare luiers ingevuld. Jij kunt je eigen website invullen. Ubersuggest toont vervolgens een lijst met (beperkte) concurrenten. Wat je kunt zien, is de overlappende zoekwoorden. Wat vooral interessant is, zijn de zoekwoorden waar de concurrent voor rankt, maar jij niet. Dat biedt mogelijkheden! Je kunt de lijst weer exporteren of kopiëren en toevoegen aan je – inmiddels – megalijst.

Zoekwoordmogelijkheden Ubersuggest

Let op: long tail zoekwoorden zijn niet altijd zichtbaar in zoekwoordtools en zij geven vaak aan dat het zoekvolume 0 is. Wat in de praktijk niet zo hoeft te zijn. Je kunt er bijvoorbeeld op rekenen dat als Google jou een vraag voorschotelt, dat je niet de enige bent die daarop zoekt. Terwijl een tool dat er wellicht niet uithaalt.

Tip: je kunt in Ubersuggest 3 gratis zoekopdrachten per dag doen. Als je nou net lekker in je zoekwoordonderzoek zit en je niet wilt wachten tot de volgende dag, is het slim om een abonnement van een maand af te sluiten. Je krijgt een gratis proefperiode van 7 dagen. Dus red je het binnen die 7 dagen, dan ben je alsnog gratis klaar! Zorg er wel voor dat je je abonnement op tijd cancelt.

Zoekwoorden structureren

Je hebt al je ideeën en data verzameld in jouw document. Nu is het tijd om te gaan structuren. Daarvoor kies ik thema’s uit die naar voren komen vanuit de zoekwoorden. Dit vraagt een beetje oefening, dus als je het gevoel hebt dat wat je zit te rommelen: geen zorgen. Herstructureren kan altijd nog. En dit is een hulpmiddel dat er voor jou is. Dus werkt het niet voor jou: doe het vooral anders!

Hieronder neem ik weer het wasbare luier-voorbeeld. Ik heb gekozen voor maten, kopen, vergelijken en gebruik. Daar zou je bijvoorbeeld nog tweedehands, proefpakket, wegwerp, enzovoorts aan toe kunnen voegen.

Structureren zoekwoordenonderzoek

In de categorieën verwerk ik het zoekvolume en de moeilijkheidsgraad per zoekwoord. Dat maakt de schifting ook makkelijker.

Ik kies ervoor om het zo simpel mogelijk te houden. Zoals je inmiddels weet, bieden de tools meer informatie aan dan ik gebruik. Wil je meer data opnemen, doe dat vooral!

Zoekwoordonderzoek met data

Zoekintentie

Je kunt er ook voor kiezen om een structuur te maken op basis van de zoekintentie van de websurfer. Ja, die hadden we nog niet gehad, maar is zeker ook belangrijk om mee te nemen in je onderzoek. Het zorgt er namelijk voor dat je weet welke content je moet maken. Als een potentiële websitebezoeker in de koopmodus staat, zal hij minder snel op zoek zijn naar een how to-lijstje.

Er zijn vijf soorten zoekintenties. Je kunt het ook fasen in de klantreis noemen. Wat je wilt.

Informatief

I want to know

De gebruiker wil iets weten; hij is op zoek naar informatie. Wie, wat, waar, wanneer, waarom zijn vragen die hij waarschijnlijk stelt.

Dus in het kader van mijn wasbare luier-zoekwoordonderzoek:

  • Waarom wasbare luiers gebruiken?
  • Welke maat wasbare luier?

De vraag wordt niet altijd als vraag gesteld. Deze zoekwoorden horen ook bij een informatieve zoekintentie:

  • Wasbare luiers ervaringen
  • Nadelen wasbare luiers

Actiegericht

I want to do

Deze gebruiker is iets verder in het proces. Hij wil iets gaan doen. Bij deze zoekintentie passen de to do-lijstjes:

  • Hoe wasbare luiers gebruiken?
  • Wasbare luiers wassen

De meningen verschillen of er vier of vijf zoekintenties zijn. Wanneer mensen schrijven of praten over vier zoekintenties, dan zijn informatief en actiegericht samengevoegd.

I want to go

Dit is een hele specifieke zoekintentie. Iemand die navigerend zoekt, is op zoek naar een website, maar weet de URL niet meer. Of vinden het gewoon makkelijker om het via Google te regelen. Ook het intypen van een URL in Google hoort bij navigerend zoeken.

Bijvoorbeeld:

  • Kaatje Katoen
  • Blumchen

Wil je inspelen op de navigerende zoekintentie, dan moet je wel onderzoeken of er op je bedrijfsnaam of op het merk gezocht wordt. En of je, zeker in het laatste geval, kans maakt op een plek in de top 10.

Commercieel

I want to choose

Deze zoeker staat al in koopstand. Maar hij is er nog niet zeker van welk merk, waar en wanneer hij gaat kopen. Zoekwoorden die passen bij deze zoekintentie zijn bijvoorbeeld:

  • Welk merk wasbare luiers?
  • Beste wasbare luiers

Transactioneel

I want to buy

The desision has been made. De zoeker weet wat hij wil en hij gaat over tot de koop. Zoekwoorden die hierbij passen:

  • Blumchen wasbare luiers kopen
  • Wasbare luiers aanbieding

Op zoekintentie structuren is één van de mogelijkheden. Je kunt ook een extra kolom met zoekintentie maken. Op die manier heb je ook in één oogopslag helder naar welke content de websurfer zoekt.

Thruuu

Thruuu is een gratis tool die je helpt bij het bepalen van de zoekintentie en de kracht van je concurrentie. Ik ga straks dieper in op de concurrentie. Ik leg je eerst uit hoe je Thruuu kunt gebruiken.

Als je Thruuu gebruikt, is het handig als je een gratis account aanmaakt. Je kunt namelijk een zoekprofiel invullen.

Zoekwoordonderzoek Thruuu

Zoals je op de afbeelding ziet, heet mijn zoekprofiel Gerline. Als je rechts naast de zoekbalk klikt, klapt er een venster open waar je land, locatie, zoekmachine en taal kunt invullen. De standaardinstellingen zijn zoals je hieronder op de afbeelding ziet.

Als ik op het filter Gerline klik, schieten de instellingen automatisch naar wat ik ingesteld heb. In mijn geval Netherlands, google.nl en Nederlands. Dit vergeet je maar één keer, want het kost je een gratis zoekopdracht.

Met Thruuu kun je gratis 10 keer per maand een SERP analyseren.

Een wat?

Een SERP is een Search Engine Results Page. Jep, een zoekresultatenpagina. Met het analyseren van een SERP ga je kijken naar welke websites er bovenaan de zoekresultatenpagina staan.

Ik laat je eerst zien hoe je deze tool kunt gebruiken om de zoekintentie te bepalen. Als je een stukje naar beneden scrollt in de tool, kom je de zoekresultatenlijst tegen. De eerste drie zijn betaald, die kun je overslaan. De bovenste gratis zoekresultaten zien er (december 2021) zo uit:

SEO-zoekresultaat SERP

Zoals je ziet, is zoekresultaat 5 een lijstje met vragen. De zoekintentie van deze vragen is informatief. Antwoorden op die vragen zoekt Google op allerlei websites. Niet alleen op de websites die bovenaan staan. Dus ook al sta je niet op de eerste pagina, dan maak je alsnog kans om op deze manier te shinen. Als je tenminste zorgt voor een goed antwoord op deze vraag. 🙂

Als ik nog even verder naar beneden ga, zie ik verschillende homepagina’s van wasbare luiers-websites. Ook zie ik een vergelijkend artikel van de Consumentenbond. De zoekintentie van dit zoekwoord is niet eenduidig. Er staan zowel informatieve als commerciële zoekresultaten tussen. Dat maakt het maken van content makkelijker; je hebt immers meer keuze. Anderzijds is het minder goed te voorspellen of je met jouw content op de eerste pagina gaat komen. Wat ik in zo’n geval doe, is testen of een ander zoekwoord kiezen. Dat hangt af van hoe belangrijk het zoekwoord voor jouw business is en hoeveel je erover te vertellen hebt.

Welke pagina’s staan in de top 10?

De top 10-pagina’s vertellen ook veel over de soort content waar gebruikers naar zoeken. Anders stonden ze niet in de top 10. Dus zie je allemaal verkooppagina’s met wasbare luiers, dan moet jouw pagina er ook ongeveer zo uitzien. Een blog over de voor- en nadelen van wasbare luiers gaat het dan niet redden. Vergeet je inzichten niet te noteren, anders kun je volgende maand opnieuw beginnen. Been there, done that. 😉

Concurrentie

Je zoekwoordonderzoek is tot zo ver af. Maar je weet nog niet of je kans maakt op die felbegeerde plek op de eerste pagina. Want je weet nog niet wie daar al staan.

En daarvoor pakken we Thruuu er weer bij.

Als je de SERP van een zoekopdracht hebt opgehaald, is onderstaande afbeelding het eerste dat je ziet:

SERP zoekwoordenonderzoek

Je ziet hoeveel woorden er gemiddeld per artikel worden gebruikt, hoeveel afbeeldingen en de autoriteit van de websites op de eerste pagina.

Hoeveel woorden, afbeeldingen en eventueel andere media jij nodig hebt om één van deze concullega’s te helpen verhuizen, hangt helemaal af van de waarde van jouw website.

Iedere SEO-tool heeft een net iets andere manier van bepalen welke autoriteit een website en een pagina heeft. Dat zijn nog weer twee verschillende dingen.

De makkelijkste manier om erachter te komen hoe de score van jouw website in Thruuu is, is een zoekopdracht invullen waarvoor je al op de eerste pagina staat. Dat kun je achter komen via Google Search Console. Heb je een nieuwe website? Je bedrijfsnaam werkt altijd. 😉

Stel dat de Page Rank van jouw website 15 is. Dan is de kans dat je op de eerste pagina komt niet zo hoog. Of je moet content op de plank hebben liggen die 10 keer beter is. Het kan, het is mij gelukt met een blog over duurzaam opvoeden. Maar dat vroeg een flinke tijdsinvestering. En nadat ik ‘m verhuisde, zakte hij naar de tweede pagina. It’s part of the deal. De zoekmachines zijn altijd in beweging. Dus als je je met SEO bezighoudt, beweeg je mee. Of je wilt of niet.

Stel nu dat jouw website een Page Rank heeft van 23. Dan ga je kijken naar de content van de website met een vergelijkbare autoriteit.

Concurrentie-overzicht zoekwoordonderzoek

Je kunt elk zoekresultaat op de SERP-pagina openklappen. Je krijgt dan bovenstaande te zien. Hier staat precies hoeveel woorden die bewuste pagina heeft, hoeveel afbeeldingen en hoeveel links er op de pagina staan. Als je ervoor zorgt dat je het twee keer zo goed doet, zit je gebakken. Tandje minder kan ook. 🙂 Zorg voor iets meer afbeeldingen, iets meer tekst of doe iets verrassends. Zoals het toevoegen van een podcast of een youtubefilmpje.

Thruuu heeft nog veel meer functies die ik nu niet bespreek. Klik er vooral eens doorheen en gebruik ‘m in je voordeel!

Je bent er nu helemaal klaar voor om aan de slag te gaan met je content!

Wil je leren hoe je SEO succesvol inzet voor jouw website? In mijn nieuwe online SEO-cursus loods ik je in 9 weken door het hele proces heen. 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Wil je op de wachtlijst voor mijn SEO-cursus?

"*" geeft vereiste velden aan

Voornaam*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.